Sinds zijn opleiding aan de Kunstacademie Tilburg houdt Verstraten zich bezig met grafische technieken zoals etsen, linosnedes en monotypes. De monotype past hij vooral de laatste jaren vaak toe. Met behulp van een glasplaat, olieverf, linoroller en papier creëert hij een nieuwe wereld. Deze techniek biedt Verstraten een andere mogelijkheid de wereld van de kunst verder te onderzoeken. De monotypes staan niet op zichzelf maar zijn qua onderwerp en vormgeving verweven met zijn schilderijen en beelden. Hij put uit eigen werk, maar laat zich ook inspireren door zijn omgeving.
De monotypes zijn unieke werken en bestaan niet in oplage zoals bij de toepassing van veel andere grafische technieken. Interessant aan de techniek is het onvoorspelbare element van de druk. Door ervaring kan de kunstenaar dit voor een groot deel sturen, maar er blijft toch een deel aan het toeval over. Verstraten hanteert een eenvoudige beeldtaal en zijn palet beperkt zich meestal tot zwart-wit of enkele aardkleuren. De toevoeging van tekst, die vaak in spiegelbeeld verschijnt, verhoogt in een aantal gevallen het mysterieuze karakter.
Verstraten laat zich niet strikt beperken tot de techniek van de monotype om de zeggingskracht van een werkstuk te verhogen. Hij neemt de vrijheid om ook met andere materialen en technieken te experimenteren en deze te combineren. Geschilderde delen kunnen zo naast gedrukte delen bestaan of worden gecombineerd met de collagetechniek.